• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126493
+
-

«محمد اصغری» کارشناس و مجری برنامه هواشناسی از نحوه گذران تعطیلات نوروز می‌گوید

فروردین تماشایی‌ترین ماه تهران

فروردین تماشایی‌ترین ماه تهران

مرضیه موسوی‌

تاریخچه برنامه‌های هواشناسی تلویزیون به بعد و قبل از مجری‌گری «محمد اصغری» برمی‌گردد؛ مجری که سال‌هاست او را با لحن پرشور و هیجانش در پیش‌بینی آب و هوا می‌شناسیم.

حتی گاهی پای برنامه پیش‌بینی آب و هوای او نشسته‌ایم در حالی که کمی تا قسمتی ابری بودن هوای فردا هیچ اهمیتی برایمان نداشته و صرفاً نظاره‌گر اجرای محمد اصغری بوده‌ایم. متولد سال ۱۳۴۹ است و یکی از پرکارترین مجری‌های شبکه خبر. می‌گوید: «سال‌های گذشته شاهد حوادث زیادی به دلیل تغییرات جوی بودیم. اما در همین سال‌ها من برای تفریح و سفر به شهرهای مختلف رفته‌ام یا در همین شمیران به کوه رفته‌ام. یادم نمی‌آید طی سال‌های اخیر غافلگیر شده باشم. چون همیشه اگر در پیش‌بینی‌ها احتمال بارش یا طوفان و... باشد من آن احتمال را در نظر می‌گیرم و صرفاً به خوب بودن هوا اعتماد نمی‌کنم.»  

صدایش هم به اندازه سیمایش برای مخاطبان آشناست. لحنی که موقع بیان اخبار هواشناسی از هجوم توده ابر بارانی که قرار است آسمان فردا را سیاه کند یا برف و بورانی که مناطق شمال شرقی کشور را دربر می‌گیرد مخاطبان را پای تلویزیون میخکوب می‌کند؛ حتی اگر ساکن جغرافیای دیگری باشند و هوای فردا و پس فردا هیچ اولویتی برای آنها نداشته باشد. او می‌گوید: «برای گویندگی در صدا و سیما استادان زیادی داشتم که از هرکدام چیزهای زیادی یاد گرفتم. از مرحوم افشار تا آقایان حیاتی و واوان و دیگر مجری‌های خوش‌سابقه تلویزیون. آنچه همه این استادان به من تأکید داشتند این بود که هنگام اجرا، خودم باشم و تلاش برای تغییر لحن و صدا و ژست خودم نکنم. به همین دلیل خیلی‌ها درباره لحن متفاوت من صحبت می‌کنند و به من لطف دارند.»

 مثل هوای بهار
فروردین و اردیبهشت را پرچالش‌ترین ماه‌های سال می‌داند؛ ماه‌هایی که وضعیت جوی ناپایدارترین حالت خود را تجربه می‌کند و پیش‌بینی آن کار دشواری به نظر می‌رسد. علاوه بر آن وضعیت آب‌وهوای شهر در این ماه‌ها نقطه به نقطه با هم تفاوت دارد. اصغری می‌گوید: «یکی از تغییراتی که طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم این است که هوای تهران در بهار به‌صورت نقطه‌ای با هم تفاوت می‌کند. مثلاً در حالی که در اقدسیه شاهد تگرگ هستیم، در مرکز شهر تهران هوایی آفتابی داریم. این وضعیت در سال‌های گذشته بیشتر از همیشه بوده. گرچه این وضع معمولاً در بهار رخ می‌دهد. هوای بهار معروف است به متغیر بودن و داشتن تغییرات لحظه‌ای. با این حال این پیش‌بینی طی سال‌های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی سخت‌تر هم شده است.» ایده‌آل‌ترین حالت برای پیش‌بینی آب‌وهوای کشور را پیش‌بینی ساعت به ساعت آب‌وهوای هر منطقه می‌داند و می‌گوید تا رسیدن به این وضعیت فاصله زیادی هست.  

 زیباترین ماه تهران
مجری هواشناسی معروف صدا و سیما می‌گوید طی سال‌های گذشته هیچ آب و هوایی غافلگیرش نکرده است: «در سال‌های گذشته به دلیل تغییرات جوی شاهد حوادث زیادی بودیم. اما در همین سال‌ها من برای تفریح و سفر به شهرهای مختلف رفته‌ام یا در همین شمیران به کوه رفته‌ام. یادم نمی‌آید طی سال‌های اخیر غافلگیر شده باشم. چون همیشه اگر در پیش‌بینی‌ها احتمال بارش یا طوفان و... باشد من آن احتمال را در نظر می‌گیرم و صرفاً به خوب بودن هوا اعتماد نمی‌کنم.»
سال‌هاست بهار را در تهران و گردش در کوچه‌پسکوچه‌های شهر می‌گذراند: «به نظرم فروردین تماشایی‌ترین ماه سال برای تهران است. شهر خلوت است و خبری از آلودگی نیست. هوای بهار بسیار مطبوع است و چه فرصتی بهتر از این برای گردش در خیابان‌های شهر؟ به همین دلیل من هیچ سالی فروردین را برای سفر انتخاب نمی‌کنم و در تهران می‌مانم و از هوای خوب و خلوتی شهر استفاده می‌کنم.» شیوع کرونا او را از سفرهای‌گاه و بیگاه به شهرهای دیگر هم دور کرده است. با این حال جنوب کشور و مناطقی مثل چابهار و قشم و کیش را بهترین شهرها برای سفر در فصل بهار می‌داند: «جنوب کشور زیباترین منطقه برای سفر در فروردین ماه است. با توجه به شیوع کرونا توصیه می‌کنم به هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنیم و قید تمام سفرها را بزنیم. پیاده‌روی در خیابان‌های خلوت مثل ولی‌عصر(عج) در ساعات خلوت روز می‌تواند مناسب‌ترین پیشنهاد برای گردش در نوروز و استفاده از هوای خوب باشد. امیدوارم سال‌های آینده دیگر خبری از کرونا نباشد و بتوانیم با خیال راحت از تعطیلات و هوای خوب نوروز استفاده کنیم.»

 خندیدن به جوک‌‌های تکراری
«هوایی صاف، در برخی نقاط ابری، و نیمه ابری، همراه با وزش باد و احتمال وقوع باران» جمله‌ای است که در سال‌های گذشته آن را کم و بیش از گزارش‌های هواشناسی می‌شنیدیم؛ موضوعی که در یکی دو سال گذشته شوخی‌های زیادی با آن می‌شود. اصغری درباره حضور همه احتمال‌ها در گزارش‌های هواشناسی طی سال‌های گذشته می‌گوید: «شخصاً با این نوع گزارش آب و هوا همیشه مخالف بودم. همیشه تأکید می‌کردم باید ۲ اولویت اصلی در گزارش پیش‌بینی هر منطقه گنجانده شود تا مردم به آن توجه کنند. اینکه آسمانی ابری و طوفان در پیش داشته باشیم موضوعی است که مردم یک منطقه می‌خواهند بدانند و اگر در همان روز یک ساعت هوای صاف و آفتابی داشته باشیم چندان ضرورتی برای اعلام در وضعیت آب و هوا ندارد. پیش‌بینی‌هایی که در گذشته می‌شد بر همین مبنا بود. موضوعی که امروز به یک شوخی هم تبدیل شده است. مردم هم بارها درباره همین موضوع با من شوخی می‌کنند.» از صحبت‌های متداولی می‌گوید که مردم هنگام مواجه شدن با او به میان می‌آوردند و شوخی‌ها و جوک‌هایی که درباره هواشناس‌ها شنیده‌اند: «شوخی‌های معمولی درباره آب و هوا هست که اغلب مردم وقتی مرا می‌بینند درباره آن حرف می‌زنند. جالب این است که هر فردی فکر می‌کند برای نخستین بار است که اینکه شوخی را می‌شنوم. من هم همیشه به این شوخی‌ها می‌خندم. چون فکر می‌کنم مردم از محبت و توجهشان به من می‌خواهند شوخی کنند.» خوشرو بودن و خوش خنده بودن در هر شرایطی انتظاری است که مردم با دیدنش دارند و او سعی می‌کند با روی گشاده و خندان به آن پاسخ دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید